nadia_1990
Lid sinds 14-2-2026
31 jaar, personal trainer in opleiding. Combineer keto met krachttraining.
Berichten (3)
Motivatie helemaal kwijt - hoe pak je het op?
Even eerlijk zijn. Ik ben na 4 maanden keto mijn motivatie totaal kwijt. De eerste 2 maanden vloog ik erin, nu sla ik steeds vaker een dag over, pak ik toch dat stuk brood. Ben 8 kilo kwijt maar de laatste maand niks meer. Voel me schuldig en gefrustreerd. Hoe vinden jullie die motivatie terug als je in zo een dip zit?
Strakke buik op keto: welke oefeningen helpen echt?
Ik zie hier veel berichten over buikvet verliezen met keto en dat klopt — voeding is verreweg het belangrijkste. Maar als personal trainer in opleiding wil ik ook de bewegingskant belichten, want de combinatie maakt echt het verschil. Eerst het slechte nieuws: 1000 crunches per dag gaan je buikvet niet laten verdwijnen. Spot reduction is een mythe. Je verliest vet over je hele lichaam en waar het eerst verdwijnt is grotendeels genetisch bepaald. Het goede nieuws: er zijn oefeningen die wel helpen bij een strakke buik: **Compound oefeningen** — squats, deadlifts, rows. Deze verbranden veel meer calorieën dan isolatie-oefeningen en versterken je core als bijeffect. **Planks en variaties** — veel effectiever dan crunches. Begin met 3x30 seconden en bouw op. Side planks zijn goud voor je schuine buikspieren. **HIIT op keto** — korte intensieve intervallen. Maar pas op: als je net begint met keto is HIIT echt zwaar. Wacht minstens 3-4 weken tot je vetaangepast bent. **Wandelen** — onderschat dit niet. 30-60 min wandelen per dag helpt enorm bij vetverbranding, juist op keto omdat je in vetverbrandingsmodus zit. Mijn advies: focus 80% op je voeding (keto), 20% op beweging. En binnen die 20%: kies compound oefeningen boven buikspieroefeningen. Wat doen jullie aan beweging naast keto?
Krachttraining op keto: hoeveel eiwit heb je echt nodig?
Dit is een vraag die ik vaak krijg en waar veel verwarring over is. Op keto wil je in ketose blijven, maar als je ook serieus aan krachttraining doet heb je voldoende eiwit nodig voor spierherstel. Hoe vind je de balans? De angst die veel keto-ers hebben: "te veel eiwit wordt omgezet in glucose via gluconeogenese en dan raak ik uit ketose." Dit is technisch waar, maar in de praktijk valt het enorm mee. Gluconeogenese is een demand-driven proces — je lichaam maakt alleen glucose aan als het dat nodig heeft. **Mijn vuistregel voor krachttraining op keto:** - 1.6 tot 2.2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht - Verdeeld over 3-4 maaltijden - Vet blijft de hoofdbron van calorieën (60-70%) - Koolhydraten onder de 20-30g netto Voor iemand van 80 kilo betekent dat 128-176 gram eiwit per dag. Dat is best veel, maar met vlees, vis, eieren en wat eiwitpoeder kom je er prima. Ik train zelf 4x per week en zit rond de 2g/kg. Mijn ketonen meten nog steeds 0.5-1.5 mmol/L, dus ik blijf gewoon in ketose. Eén ding dat ik wel merk: op trainingsdagen heb ik meer honger. Dat is normaal — je lichaam vraagt om brandstof. Luister daarnaar en eet meer vet als dat zo is. Hoe doen andere sporters hier het met hun eiwitinname op keto?