SuccesverhalenGeplaatst door gerrit_h46 dagen geleden

Van 110 naar 82 kilo in 8 maanden: keto heeft mijn leven veranderd

Ik twijfelde of ik dit zou posten maar na maanden meelezen in deze community vind ik dat ik iets terug moet geven. Begin augustus vorig jaar woog ik 110 kilo bij 1.78m. BMI van 34.7, officieel obesitas. Ik was 39 en had: - Hoge bloeddruk - Pre-diabetes (HbA1c van 42) - Slaapapneu - Kniepijn bij traplopen - Geen energie, de hele dag moe Mijn huisarts zei: als je zo doorgaat krijg je voor je 45e diabetes type 2 en mogelijk hartproblemen. Dat was mijn wake-up call. Een collega deed keto en zag er geweldig uit. Ik dacht: als hij het kan, kan ik het ook. Dag 1 was 3 augustus. Nu, 8 maanden later: - 82 kilo (28 kilo eraf) - Bloeddruk normaal zonder medicatie - HbA1c van 42 naar 33 — geen pre-diabetes meer - Slaapapneu: weg, slaap als een os - Ik ren nu 3x per week 5 km Het was niet makkelijk. De eerste 3 weken waren een hel. Ik heb 2 plateaus gehad van elk 3 weken waar ik gek van werd. Met kerst heb ik een week gecheated en moest ik mezelf weer terugvechten. Maar elke keer werd het makkelijker. Wat mij hielp: - Meal prep op zondag voor de hele week - Deze community lezen als ik het moeilijk had - Foto's elke maand — het verschil zien motiveert enorm - Mijn partner die mee ging doen na 2 maanden Aan iedereen die 25+ kilo moet afvallen: het kan. Het kost tijd en doorzettingsvermogen maar het is het zo waard. Als je huisarts zegt dat je moet afvallen, luister. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb.
51
💬 11 reacties🔗 Delen

Reageer

Katja_C46 dagen geleden
Gerrit, dit is een van de sterkste verhalen die ik hier gelezen heb. 28 kilo, geen pre-diabetes meer, slaapapneu weg — dat zijn levensveranderende resultaten. En het feit dat je partner mee is gaan doen maakt het nog mooier. Voor iedereen die zich hierin herkent en benieuwd is of een ketogeen voedingspatroon bij je zou passen: doe de korte keto quiz en ontdek het. Gerrit, bedankt voor het delen!
rianne.o46 dagen geleden
28 KILO. Ik moet dat even laten bezinken. En je bloedwaarden zijn helemaal genormaliseerd. Dit is het verhaal dat ik aan mijn man ga laten lezen. Hij weegt ook rond de 110 en zijn arts maakt zich ook zorgen. Als dit hem niet overtuigt weet ik het niet meer.
thijs_8246 dagen geleden
Dit geeft me zoveel hoop. Ik zit nu op 102 kilo en ben 3 weken bezig (zie mijn eerdere post dat ik wilde stoppen). Dit verhaal is precies wat ik nodig heb. Dankjewel.
wendy_8345 dagen geleden
Wauw. De slaapapneu die weg is — mijn man heeft dat ook en moet met zo'n CPAP-apparaat slapen. Hoeveel kilo was je kwijt toen de slaapapneu verdween?
gerrit_h45 dagen geleden
Rond de 18-20 kilo was het al een stuk beter. Bij mijn laatste slaaptest (na 25 kilo afvallen) zei de longarts dat het apparaat niet meer nodig was. Dat was eerlijk gezegd een emotioneel moment, want dat ding naast je bed is echt niet fijn.
stefan.la45 dagen geleden
Dat stukje over meal prep op zondag is volgens mij de sleutel. Als ik het niet voorbereid ga het mis. Ga dit overnemen.
anouk.r45 dagen geleden
Die wake-up call van je huisarts herken ik. Bij mij was het een foto op een feestje waar ik mezelf niet herkende. Soms heb je dat schokmoment nodig. Mooi dat je er iets mee gedaan hebt.
dorien.smit45 dagen geleden
Als verpleegkundige zie ik dagelijks patiënten met type 2 diabetes en hart- en vaatziekte. Verhalen als dit bewijzen hoe groot de impact van voeding kan zijn. Natuurlijk is keto niet voor iedereen de oplossing, maar voor veel mensen met overgewicht en insulineresistentie kan het enorm verschil maken.
anja.kuipers45 dagen geleden
Mijn man en ik doen ook keto samen en dat maakt het zoveel makkelijker. Je kookt gewoon 1 maaltijd, je steunt elkaar als het moeilijk is. Leuk dat jullie dat ook zo ervaren.
gerda_6345 dagen geleden
Gefeliciteerd! Bijzonder dat je dit deelt. Dat stukje over de plateaus is goed om te lezen, want daar zit ik nu midden in (week 3 geen beweging op de weegschaal). Jouw verhaal bewijst dat het tijdelijk is.
peter_7745 dagen geleden
Die foto-tip is goud. Ik begon daar pas na 2 maanden mee en heb nu spijt dat ik geen dag-1 foto heb. Aan iedereen die net begint: maak die foto, ook al wil je het niet. Je zult blij zijn dat je het gedaan hebt.