Van 104 naar 82 kilo - mijn verhaal na hartwaarschuwing van de dokter
Een jaar geleden zat ik bij de huisarts voor een routinecontrole. Mijn bloeddruk was te hoog, cholesterol niet goed, en hij zei vrij direct: "Als je zo doorgaat heb je over 5 jaar een serieus probleem." Ik was 53 en woog 104 kilo bij 1.78m.
Dat was het moment. Mijn vader heeft op zijn 61e een hartaanval gehad, dus die woorden kwamen extra hard binnen.
Een collega vertelde over keto. Ik was skeptisch β al dat vet eten terwijl je cholesterol niet goed is? Maar ik heb me erin verdiept, met mijn huisarts overlegd, en besloten het 3 maanden te proberen met regelmatige bloedcontroles.
**De resultaten na 12 maanden:**
- 104 β 82 kilo (-22 kg)
- Bloeddruk van 155/95 naar 128/82
- HDL cholesterol flink omhoog, triglyceriden gehalveerd
- Geen energiedips meer na de lunch
- Beter slapen (mijn vrouw zegt dat ik niet meer snurk π
)
Het was niet altijd makkelijk. De eerste 2 weken waren zwaar, ik had hoofdpijn en was chagrijnig. Maand 4-5 had ik een plateau van bijna 6 weken. Maar ik bleef doorgaan omdat mijn bloedwaarden steeds beter werden.
Mijn huisarts is onder de indruk. Hij zei dat mijn risicoprofiel er nu heel anders uitziet. Dat is uiteindelijk waar het om gaat β niet alleen de kilo's maar je gezondheid.
Als je twijfelt: begin gewoon. En overleg met je arts als je gezondheidsklachten hebt. Maar geef het een kans.
Reageer
Katja_C48 dagen geleden
Wat een ongelooflijk sterk verhaal, Freek. 22 kilo eraf en je bloedwaarden zo verbeterd β daar mag je echt trots op zijn. Het feit dat je het in overleg met je huisarts hebt gedaan maakt het extra waardevol.
Voor iedereen die net als Freek wil ontdekken welke keto-aanpak het beste bij hun situatie past: doe de keto quiz en krijg een persoonlijk plan dat rekening houdt met je doelen en gezondheid.
bob_utrecht48 dagen geleden
22 kilo... man wat knap. En dat je bloeddruk zo gedaald is, dat is eigenlijk het belangrijkste. Mijn vader heeft ook hartproblemen, dit geeft me echt motivatie om door te gaan.
jessica.mol48 dagen geleden
Dat stukje over het plateau van 6 weken herken ik zo. Fijn dat je eerlijk bent dat het niet altijd makkelijk was. Dat maakt het juist geloofwaardig en motiverend.
bram_tilburg47 dagen geleden
Je vrouw die zegt dat je niet meer snurkt π Mijn man zegt precies hetzelfde! Blijkbaar is dat een veelgehoord voordeel van keto en afvallen. Wie had dat gedacht.
ruud.dekker47 dagen geleden
Mooi dat je huisarts zo openstond voor keto. Ik hoor vaak dat artsen er skeptisch over zijn. Heb je tips hoe je dat gesprek het beste kunt aanpakken?
freek.b47 dagen geleden
Ik heb tegen mijn huisarts gezegd dat ik het 3 maanden wilde proberen met regelmatige bloedcontroles. Dat vond hij prima omdat we het dan evidence-based konden volgen. Die aanpak werkte goed, hij kon de resultaten niet ontkennen.
daan.t47 dagen geleden
Die familiegeschiedenis met hartproblemen maakt het extra urgent. Goed dat je actie hebt ondernomen. Veel mensen negeren die waarschuwingssignalen totdat het te laat is.
ruben_9147 dagen geleden
Hoe heb je de eerste 2 weken doorgekomen met die hoofdpijn en het chagrijnig zijn? Ik zit nu in week 1 en het is pittig.
freek.b47 dagen geleden
Veel water drinken, bouillon voor de elektrolyten, en gewoon accepteren dat het tijdelijk is. Na dag 10-12 was het bij mij opeens over en voelde ik me beter dan ooit. Hou vol!
sandra.witte47 dagen geleden
Dit is precies het soort verhaal dat mensen nodig hebben. Niet iemand van 25 die 5 kilo wilde kwijtraken, maar iemand met echte gezondheidsredenen die serieuze resultaten boekt. Gedeeld met mijn broer die ook moet afvallen van de dokter.
joost.vm46 dagen geleden
Die triglyceriden gehalveerd is echt indrukwekkend. Dat is een van de dingen die op keto vaak snel verbeteren. Goed voor je hart en bloedvaten.
eva.janssen46 dagen geleden
Bedankt voor het delen. Ik ben 48 en heb vergelijkbare waarschuwingen gehad. Ben 2 maanden bezig en dit geeft me de motivatie om door te zetten.
lotte_199946 dagen geleden
Prachtig verhaal. En het feit dat je het met begeleiding van je huisarts hebt gedaan is echt de juiste aanpak, zeker met een familiegeschiedenis van hartproblemen.
jan_willem45 dagen geleden
104 naar 82 in een jaar, dat is gemiddeld bijna 2 kilo per maand. Mooi steady tempo ook, niet te snel. Dat is vaak duurzamer dan crash diΓ«ten. Proficiat!